РЕПОЗИТАРІЇ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ: НОВІ МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ НАУКОВИХ БІБЛІОТЕК

Автор(и)

  • Н. М. Кропочева Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18524/2707-3335.2021.2(26).245130

Ключові слова:

бібліотека закладу вищої педагогічної світи, інституційний репозитарій, принципи відкритої науки, наукові метрики, фонди, тематичні колекції.

Анотація

На основі контент-аналізу змістового наповнення репозитаріїв бібліотек-учасниць мережі освітянських бібліотек розглянуто ключові показники діяльності бібліотечних установ закладів вищої педагогічної освіти в контексті дотримання принципів відкритої науки. Наведено наукові метрики зазначених принципів, що детермінують наукові пошуки в руслі диференціації типовидового складу цифрового контенту інституційного репозитарію відповідно до наступних вимог: визначення кількісних показників наукових і навчальних матеріалів, що завантажено до сховищ; встановлення структури фондів, підфондів, тематичних колекцій та рубрик інституційних репозитаріїв; виявлення напрямів їхнього поширення в мережі Інтернет. На основі сформованої вибірки бібліотек закладів вищої освіти встановлено та наведено загальні статистичні показники типовидового складу контенту інституційних репозитаріїв. Виокремлено напрями діяльності наукових бібліотек закладів вищої педагогічної освіти в процесі удосконалення представлення в контенті користувацьких та аналітичних сервісів, що пропагуватимуть оприлюднені документи, уможливлять проведення моніторингу кількості переглядів та завантажень документів у інституційних репозитаріях. Перегляд веб-сторінок інституційних репозитаріїв бібліотек підтвердив заявлене автором твердження: бібліотечні структури формують та технологічно супроводжують процес змістового формування інституційних репозитаріїв засобами розроблення тематичних електронних колекцій, розширенням бази освітніх ресурсів та фіксації результатів наукових досліджень, що знаходяться у відкритому доступі. Отже, в структурі інформаційного супроводу навчання та наукових досліджень в закладах вищої педагогічної освіти, здійснюваних бібліотечними структурами, ми спостерігаємо два інноваційних тренди: традиційні комунікаційні канали сприйняття бібліотечної інституції розширено відповідно до сучасних вимог та принципів відкритої науки, зокрема, через збільшення типовидового складу цифрового контенту та видозмінення інформаційно-аналітичного діапазону діяльності наукових бібліотек закладів вищої педагогічної освіти.

Посилання

Bakumenko L. H. Repozytariyi bibliotek vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrayiny: pryntsypy orhanizatsiyi korporatyvnoyi vzayemodiyi [Repositories of libraries of higher educational institutions of Ukraine: principles of organization of corporate interaction]. Kharkiv, 2013, 236 p.

Bezzub I. Instytutsiynyy repozytoriy zakladu vyshchoyi osvity yak instrument vidkrytoyi osvity [Institutional repository of higher education institution as an instrument of open education]. Nauk. pratsi Nats. bib-ky Ukrayiny im. V. I. Vernadskoho [Academic Papers of Vernadsky National Library of Ukraine]. 2019, vol. 53, pp. 156–171.

Vykorystannya elektronnykh vidkrytykh system dlya informatsiyno-analitychnoyi pidtrymky pedahohichnykh doslidzhen : slovnyk-dovidnyk [The use of electronic open systems for information and analytical support of pedagogical research: a dictionar] : dictionary-reference book . Kyiv, 2019, 76 p.

Derzhavnoyi naukovo-tekhnichnoyi biblioteky Ukrayiny [The State Scientific and Technical Library of Ukraine : official site]. Available at: https://bit.ly/3EfEHC6 (accessed 18.03.2021).

Zaychenko A. V. Repozytariy vidkrytoho dostupu – arkhiv naukovoyi informatsiyi ONU imeni I. I. Mechnykova [Open access repository - archive of scientific information of ONU named after II Mechnikov]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Seriya : Bibliotekoznavstvo, bibliohrafoznavstvo, knyhoznavstvo [Bulletin of the Odessa National University. Series: Bibliothecology, bibliographic knowledge, bibliographic knowledge]. 2010, vol. 15, iss. 21, pp. 205–210.

Kayidi V. V. Elektronni vydannya yak obyekt komplektuvannya fondiv bibliotek Ukrayiny [Electronic publications as an object of acquisition of libraries of Ukraine]. Kharkiv, 2014, 297 p.

Lobuzin I. Tsyfrovi bibliotekari doby e-nauky ta semantychnykh veb-tekhnolohiy [Digital librarians of the e-science and semantic web technologies era]. Bibliotechnyy visnyk [The Library Bulletin]. 2019, no. 6 (254), pp. 18–25.

Lutsyshyna T. Instytutsiynyy repozytariy yak perspektyvna forma naukovoyi ta osvitnʹoyi komunikatsiyi u vyshchomu navchalnomu zakladi [Institutional repository as a promising form of scientific and educational communication in higher education]. Nauk. pratsi Nats. bib-ky Ukrayiny im. V. I. Vernadskoho [Academic Papers of Vernadsky National Library of Ukraine]. 2015, vol. 42, pp. 567–574.

Marynych T. Teoretychni ta prykladni aspekty stratehichnoho menedzhmentu biblioteky. Stratehiyi rozvytku bibliotek: vid ideyi do vtilennya [Theoretical and applied aspects of strategic management of the library. Strategies for library development: from idea to implementation] : materialy II Mizhnar.nauk.-prakt. konf. 6–9 zhovt. 2020 r., m. Kyyiv [materials of the II International scientific-practical. conf. October 6-9. 2020, Kyiv]. Kyiv, 52 p.

Perederiy I., Voshchenko V. Instytutsiynyy repozytariy yak konstruktyvna model orhanizatsiyi vidkrytoho dostupu do informatsiyi [Institutional repository as a constructive model of organization of open access to information.]. Visn. Kyzhkovoyi Palaty [Bulletin of the Book Chamber]. 2016, no. 12, pp. 34–38.

Yaroshenko T. Zelenyy shlyakh vidkrytoho dostupu. Repozytariyi ta yikh rol u naukoviy komunikatsiyi: pershi dvadtsyat rokiv [Repositories and their role in scientific communication: the first twenty years]. Bibliotechnyy visnyk [The Library Bulletin]. 2014, no. 5, pp. 3–10.

Adewumi A. O. Ikhu-Omoregbe N. A. Institutional repositories: features, architecture, design and implementation technologies, Journal of Computing. 2010, vol. 2, no. 8. Available at: https://cutt.ly/qQnpy37 (accessed 15.04.2021).

Ferreras-Fernández T., García-Peñalvo F., Merlo-Vega José A., Martín-Rodero H. Providing open access to PhD theses: visibility and citation benefits. Program: electronic library and information systems. 2016, vol. 50, iss. 4, pp. 399–416.

Schöpfell J., Zendulkova D., Fatemi O. Electronic theses and dissertations in CRIS. Procedia Computer Science. 2014, vol. 33, pp. 110–117.

Megahed M. M. Literature Review in Institutional Repositories of Electronic Theses and Dissertations. International Journal of Library and Information Sciences. 2021, vol. 8, iss. 1, pp. 368–422.

Registry of Open Access Repositories. Available at: https://bit.ly/30DpRaa (access: 17.05.2021).

Biesenbender S., Petersohn S., Thiedig Ch. Using Current Research Information Systems (CRIS) to showcase national and institutional research (potential): research information systems in the context of Open Science. Procedia Computer Science. 2019, vol. 146, pp. 142–155.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-14

Як цитувати

Кропочева , Н. М. (2023). РЕПОЗИТАРІЇ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ: НОВІ МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ НАУКОВИХ БІБЛІОТЕК. Бібліотечний меркурій, (2(26), 118–133. https://doi.org/10.18524/2707-3335.2021.2(26).245130

Номер

Розділ

Інноваційні процеси в бібліотечній справі